Într-o atmosferă plină de eleganță și rafinament, miercuri, 18 mai 2016, la ora 18:30, în incinta Aulei Palatului Cantacuzino, din Calea Victoriei, Bucureşti, Fundația Henry Malineanu a avut lansarea oficială.
Seara a fost onorata de prezența membrilor fondatori, dar si de prieteni statornici ai muzicii și nu în ultimul rand, ai lui Henry Malineanu, care nu au ratat ocazia de a împartăși modul in care celebrul compozitor le-a rămas în memorie.
Amintim câteva dintre numele sonore prezente la acest eveniment: Excelența Sa Doamna Ambasador Tamar Samash, Stela Popescu, Corina Chiriac, Horia Moculescu, Alexandru Arșinel, George Natsis , Maia Morgenstern, Octavian Ursulescu, Jolt Kerestely.
Fundaţia Henry Mălineanu continuă valorile în care s-a format, a creat şi a crezut Henry Mălineanu şi îşi propune să sprijine muzica cultă şi să încurajeze setea de frumos, intervenind în toate domeniile artei, cu precădere în cel muzical, prin premii, burse, evenimente și publicații, pentru a păstra vie memoria generozității, eleganței, umorului și profesionalismului acestui reper al culturii românești, demn model pentru generațiile viitoare.
Talentul autentic, iubirea dezinteresată pentru muzică și artă în general, nobilitatea spiritului și modestia, subscrise unui ideal umanist l-au definit pe omul și compozitorul Henry Mălineanu.
Născut în București în 1920 studiază în paralel cu liceul la Conservatorul Regal de Muzică sub îndrumarea marilor profesori Cecilia Nitzulescu-Lupu (vioară), Ion Nonna-Otescu (armonie), Mihail Andricu (muzică de cameră)... și înființează la numai 16 ani propria formație de jazz numită întâi "Tango", apoi "Metropol".
Un prim contact cu lumea scenei, în trupa Teatrului "Nou" din Calea Vacarești îi permite deja colaborarea cu mari nume ale vremii precum compozitorul Max Halm, regizorul Iacob Sternberg, actorii Sidi Tal, Stroe și Vasilache.
Repede remarcat de marele compozitor, dirijor și om de teatru Ion Vasilescu, obține, la 18 ani postul de pianist în orchestra teatrului Alhambra și se produce pentru prima oară în revista "De la munte la mare" pe scena grădinii "Colos". Anul 1938 îi aduce și prima înregistrare a unor melodii proprii pe discuri Columbia și Electrecord, precum și admiterea ca membru al Societății Compozitorilor Români în urma primelor succese muzicale: cântecul "Întoarce-te curând", scris pentru Lya Crăciunescu e reluat de Jean Moscopol ca și de tânărul Gică Petrescu. Același fidel interpret lansează "Ce bine ne-nțelegem noi doi !"
În aceeași perioadă îl cunoaște pe Eugen Mirea, textier și autor de librete deja afirmat, cu care va colabora, într-o strânsă prietenie, aproape 40 de ani.
Obligat să părăseasca oficial lumina rampei din cauza legilor legionare, va continua să compună si să scrie sub ocrotirea (si pseudonimul) unor mari personalitați artistice și literare precum Ion Vasilescu și Tudor Mușatescu multe cântece de neuitat (de exemplu "Astă seară mă fac "praf", reluat mult mai târziu de Ștefan Bănică...) în revistele teatrelor Alhambra și Gioconda.
Este "fondator" împreună cu Jack Fulga, Puiu Maximilian și Maria Tănase al Teatrului de Estradă, (ulterior Teatrul de Revistă), al cărui director muzical devine între 1950-1958.
La începutul anilor 70, Henry Mălineanu creeaza în colaborare cu Eugen Mirea la Teatrul Nottara comediile muzicale "Lady X", "Cele două orfeline" și mai ales "Bună seara domnule Wilde", vârf incontestabil al genului în România, plebiscitată de public, adaptată și reluată de numeroase teatre din țară și străinătate.
Artist Emerit (1962), Laureat al Premiului de Stat (1953), a obținut premiile Festivalurilor de muzică ușoară Mamaia (1963, 1964, 1969, 1971) și "Crizantema de aur" Târgoviște (1980) precum și Premiul Uniunii Compozitorilor din Romănia (1971, 1977, 1978, 1991 pentru întreaga activitate muzicală).
Se stinge din viață la București, în noiembrie 2000.