Opera lui George Löwendal comparată cu cea a artiștilor germani George Grosz, Otto Dix sau Ludwig Meidner.
Publicul berlinez prezent la vernisajul expoziției George Löwendal ,,Arta ca teatru, teatrul este artă” de la Galeria ICR Berlin și mai apoi pe durata târgului de artă ,,Berlin Art Week” a avut ocazia să descopere opera ,,unui excelent portretist, un expresionist înzestrat, cu simțul observației, precum celebrii artiști germani George Grosz și Otto Dix sau pictorul de scene psihedelice Ludwig Meidner”, asa cum menționa Ingeborg Ruthe, journalist de artă în articolul apărut în celebrul jurnal ,,Berliner Zeitung”.
Curatorii expoziției ,,Arta ca teatru, teatrul este artă”, Ruxandra Demetrescu și Cristina Cojocaru au realizat o selecție de 60 de lucrări reprezentative pentru creația artistului: pictură de șevalet, desene în cărbune și tempera, cât și proiecte scenografice realizate de George Löwendal pentru Teatrul Național din Cernăuți și București. Expoziția organizată de Fundația Löwendal și ICR Berlin a fost dechisă publicului berlinez în perioada 5-22 septembrie 2017 la Galeria ICR din Berlin.
Traducerea articololului scris de Ingeborg Ruthe, jurnalist și critic de artă pentru rubrica artistică a jurnalului ,,Berliner Zeitung” în data de 14 septembrie 2017:
Expresiv până în vârful barbiei.
Tablourile lui George Löwendal la Centrul Cultural Român.
Diabolicul vizitiu agită biciul, rânjind, îți pare că-l auzi pocnind, în vreme ce caluțul temător-supus merge la trap, nările umflate și gura căscată exprimând efortul panicat. O scenă teatrală – într-adevăr, desenul în culori a fost elaborat în perioada 1918/1921 drept crochiu pentru un decor de teatru de către pictorul, desenatorul și artistul dramatic George Löwendal, născut în anul 1897 ca fiu al unei familii nobile din Danemarca, la St. Petersburg, mort în 1964 la București.
Atunci, pe la 1920, tânărul Löwendal, ajuns artist în Bucovina, trecea mai degrabă drept ,,rusul pripășit pe aici”. Astăzi se numără printre cei mai complecși artiști ai României din modernitatea ante- și postbelică.
În schimb în Germania opera sa reprezintă o descoperire. 60 de picturi, desene, grafică pot fi văzute la galeria Centrului Cultural Român. Și elementul deosebit: Löwendal a fost un excelent portretist, un expresionist înzestrat, cu simțul observației, la fel ca celebrii artiști germani, de pildă George Grosz, Otto Dix, precum pictorul de scene psihedelice Ludwig Meidner.
Ce cap – cu ce bărbie! Graficianul l-a caracterizat pe muzicianul din Cernăuți în anul 1931 drept scripcar al diavolului. A pictat țăranii aspri din regiune, femeile – și miturile. Cu toții s-au lăsat seduși de Löwendal, a fost venerat și admirat. Iar de faptul că el și opera sa, tablourile sale expresioniste, în permanență și ușor suprarealiste din vremurile avangardelor europene, precum și decorurile sale de teatru și figurinele nu au intrat în uitare, se ocupă Fundația Löwendal. Ea a făcut posibilă și această descoperire pentru publicul berlinez.”
Centrul Cultural Român, Galerie, Reinhardtstr. 14, până pe 22 septembrie, Marți – Vineri 14/18. Intrare liberă.
Articolul este însoțit de două reproduceri ale unor lucrări din expoziție, cu următoarele subtitluri:
1. George Löwendal a pictat în 1918/1921 acest ,,Vizitiu” pentru un decor de teatru
2. Genial reprezentat: ,,Scripcar cernăuțean”, 1931.