ATTILA KIM, comisarul României la Bienala de la Veneția: “România, printre cele mai apreciate din cele 60 de țări participante”

Bucuresti - 27 septembrie 2018 -

MNEMONICS, proiectul ce reprezintă România la Expoziția Internațională de Arhitectură de la Veneția se numără printre cele mai apreciate dintre expozițiile prezentate la cea de-a 16 ediție de către cele 60 de țări participante, pavilionul românesc fiind considerat de presa italiană drept cea mai distractivă expoziție.

Marele merit al MNEMONICS, proiectul ce reprezintă România anul acesta la evenimentul de la Veneția, este radiografia caldă, umană pe care o face spațiului public liber din orașele românești, de-a lungul ultimelor decenii. O radiografie cu care publicul empatizează rapid și care declanșează amintiri puternice din copilărie pentru generații întregi de vizitatori. A fost o surpriză și pentru noi, echipa României, să aflăm că jocurile copilăriei sunt universale, iar asta a crescut în mod cert gradul de empatie și conexiune al publicului la expoziție.”,  a declarat Attila Kim, comisarul României la Bienala de Arhitectură de la Veneția.

Pornind de la temă, FREESPACE (tr. spațiu liber), MNEMONICS face, în primul rând, o analiză a evoluției statutului spațiului public în contextul istoriei arhitecturii și urbanismului din perioada 1950-2000: dezvoltarea programatică a orașelor, densificarea sistematică progresivă a țesutului urban în majoritatea orașelor țării în perioada 1950-1980 și transformarea urbană prea puțin controlată dintre 1990 și 2000. Pentru analiză și ilustrare, proiectul folosește instrumente, criterii și filtre de înțelegere a lumii desprinse din amintirile din copilărie, din jocurile copilăriei din fața blocului cunoscute de mulți dintre noi.

Astfel, expoziția propune o scenografie esențializată a spațiului liber dintre blocurile orașelor românești: pereții pavilionului din Giardini della Biennale prezintă fațade ale clădirilor din diferite perioade, alături de materiale informative ale fenomenelor urbane specifice fiecărei perioade, în timp ce interiorul perimetrului e populat de obiecte de recuzită cu puternică încărcătură emoțională: bara de bătut covoare, rotativa de metal, leagănele, o masă de ping-pong dar și o masă pe care vizitatorii își pot configura, cu ajutorul unor blocuri miniaturale din carton, cartierul sau strada pe care au copilărit. Din loc în loc, pereții sunt presărați cu casete cu cartonașe care prezintă jocurile copilăriei, illustrate: de la celebrul Șotron, la Rațele și Vânătorii, Elasticul, Castelul, 123 La Perete Stai și multe altele care populau adesea spațiile dintre blocuri, devenite spații de joacă spontane, unde atâtea generații de copii au crescut, construindu-și lumi imaginare și creând povești pline de fantezie.

Al doilea spațiu al proiectului, cel din cadrul Noii Galerii a Institutului Român de Culturăși Cercetare Umanistică, analizează scara blocului, un alt spațiu familiar copilăriei, văzut că o o zonă de tranziție între spațiul public și cel privat.

Pavilionul României își întoarce atenția asupra copiilor,ambasadori ai arhitecturii și urbanismului, pentru că au o viziune liberă și pun spațiul într-o lumină și un unghi cu totul diferite decât adulții. Spațiul liber este definit de ei prin joc și joacă, prin… frumos pur și simplu. Cred că proiectul MNEMONICS ne pune pe noi toți, adulții, în poziția de a învăța să vedem spațiul nostru comun într-o manieră optimistă - să nu îl vedem ca pe o proprietate ci mai degrabă să vedem cum putem folosi împreună spațiul public într-un mod optimist, ludic”, declara la deschiderea expoziției Attila Kim. Pentru a 3-a oară comisar al participării României la Bienala de la Veneția (Arte & Arhitectură), Attila Kim subliniază importanța prezenței țării noastre în acest discurs internațional ca fiind o oportunitate de implicare a cât mai multor cetățeni la îmbunătățirea spațiului public.

Miza proiectului e, sperăm, să deschidă o discuție legată de status quo-ul spațiilor publice libere din mediul urban românesc. O discuție despre ce forme ia acest spațiu și cum poate fi el integrat mai departe în viețile comunităților. De altfel acesta a fost un alt aspect care pe care chiar vizitatorii expoziției l-au sesizat: MNEMONICS nu este doar un proiect intelectualist, care să își propune rămână într-o zonă exclusiv de cercetare academică, este un proiect care ne privește pe toți, într-o mare măsură - spațiile publice sunt de multe ori ale nimănui, însă ele de fapt sunt ale tuturor. Este un proiect despre modul în care putem conviețui în spațiile publice, despre vecinătate, despre relaționare și socializare, despre joc dar în primul rând despre viața comunității”, a adăugat Attila Kim.

Romeo Cuc, curatorul expoziției spune de asemenea că prin intermediul MNEMONICS, echipa de proiect încearcă să extindă aria de acces a discuțiilor despre arhitectură. ”Arhitectura ne influențează viețile tuturor, în fiecare zi, nu e un domeniu confiscat de arhitecți și de cercurile intelectuale ale societății. Iar MNEMONICS își propune, inclusiv prin prezența partenerilor de proiect (Centrul de Resurse pentru Participare Publică, Grupul de Inițiativă Cișmigiu, Asociația Komunitas, De-a Arhitectura) să dea exemple de “bune practici”, dovezi că în România anului 2018 simțul civic începe să se contureze din ce în ce mai clar iar asta nu ne poate decât da speranța că viitorul spațiilor publice e în mâinile noastre, cu condiția să ne implicăm cât mai mulți în această discuție”, a adăugat Romeo Cuc.

Bienala de la Veneția este deschisă până pe 25 noiembrie, dată după care echipa de proiect își propune aducerea expoziției în țară.

*

Despre:

Bienala de Arhitectură de la Veneția


Cu o istorie de peste 120 de ani, La Biennale di Venezia reprezintă o prestigioasă instituție și mișcare internațională, care invită anual zeci de țări la o discuție prin intermediul proiectelor de artă și arhitectură. Anual, Bienala transformăorașul într-o expoziție ce primește sute de mii de vizitatori pe toată durata ei. România participă, de aproape 100 de ani la Bienala de Artă și, fără întrerupere, începând din 1991, la Bienala de Arhitectură.

Participarea României la Bienala de la Veneția este organizată și co-finanțată de către Ministerul Culturii și Identității Naționale, Ministerul Afacerilor Externe și Institutul Cultural Român, cu sprinjinul UAR.

Attila Kim, comisarul României la Bienala de la Veneția

Attila Kim este un arhitect cu o vastă experiență în proiectarea și restaurarea arhitecturală. A semnat design-ul multor expoziții de artă importante, a fost nominalizat de 3 ori pentru Premiul de Arhitectură Contemporană Mies van der Rohe al Uniunii Europene și pentru Premiul de Arhitectură Contemporană Iacov Chernikhov, Moscova. A studiat la Universitatea Tehnică din Cluj Napoca și a primit mai multe grant-uri de studiu în Slovacia, SUA și Olanda. Și-a continuat studiile cu un MA în Reabilitarea Monumentelor Istorice și un Doctorat în Arte, urmat de un grant de cercetare de la New Europe College din București.

Echipa Mnemonics

Mai multe despre cei 6 autori MNEMONICS  (Romeo CUC, Mihai GHEORGHE, Irina GUDANĂ, Roxana POP, Raluca SABĂU, Vlad TOMEI) și partenerii lor la 
www.mnemonics.ro dar și pe www.facebook.com/mnemonicsromania; sau urmărind #MnemonicsRomania pe Facebook și Instagram.

Ghidul expoziției:
www.mnemonics.ro

Responsabil comunicare: Irina Petra Gudană/ contact@mnemonics.ro



.

Cuvinte cheie:  MNEMONICS  Biennale di Venezia   FREESPACE  Attila Kim  Romeo Cuc 

Imagini

ATTILA KIM, comisarul României la Bienala de la Veneția:  “România, printre cele mai apreciate din cele 60 de țări participante”
ATTILA KIM, comisarul României la Bienala de la Veneția:  “România, printre cele mai apreciate din cele 60 de țări participante”

Mediafax nu îşi asumă în nici un fel răspunderea pentru conţinutul comunicatelor, oferind numai suportul tehnic pentru transmisia acestora.

Comentarii:

Nu există comentarii pentru acest comunicat.